שימוש בכלים דיגיטליים ובמיומנויות למידה דיגיטליות בקמפוסים להשכלה גבוהה רב-תרבותיים במהלך משבר הקורונה
במהלך משבר הקורונה שהשאיר רבים בבתיהם, מוסדות להשכלה גבוהה בישראל נאלצו לעבור במהירות ללמידה מרחוק, תוך התמודדות עם אתגרים חדשים אותם לא הכירו עד זמן זה. דווקא בתקופה זו של חוסר ודאות, נחשפה ההזדמנות לבחון כיצד סטודנטים ממגזרים שונים – המגזר הכללי (חילונים, דתיים ומסורתיים), חרדים וערבים – מתמודדים עם למידה דיגיטלית מקוונת בסביבה רב-תרבותית. מה באמת קורה מאחורי מסכי הזום? אילו כלים דיגיטליים יכולים לסייע לסטודנטים להצליח, והאם ישנם הבדלים בין המגזרים השונים ביכולות השימוש בכלים הדיגיטליים?
מחקר בזמן אמת - תקופת קורונה
מחקר בנושא נערך בידי קבוצת חוקרים שכללה את ד׳׳ר גילה כהן-זילכה מ'אוניברסיטת בר-אילן', ד"ר אילן רחימי, ד׳׳ר עידית פינקלשטיין וד׳׳ר רויטל כהן מ'הקריה האקדמית אונו'. המחקר התבסס על נתונים שנאספו בשנת 2020, שנת קורונה, שבה העולם האקדמי נאלץ לעבור ללמידה מקוונת המבוססת כלים דיגיטליים. המחקר כלל 639 סטודנטים מישראל אשר משתייכים לקבוצות מגזר שונות - המגזר החרדי, המגזר הערבי והמגזר הכללי - ובדק באילו כלים דיגיטליים השתמשו ללמידה והאם ישנו הבדל בין המגזרים השונים בקבלת הכלים הללו.
איך לומדים בצורה דיגיטלית?
המחקר, שפורסם בז'ורנל Israel Affairs, חשף תובנות מפתיעות על העולם של ההשכלה הגבוהה בעידן הדיגיטלי. על פי הממצאים נראה כי הכלים הדיגיטליים הנפוצים ביותר בלימודים באקדמיה היו הרצאות סינכרוניות (כ-80% באמצעות זום) ולימוד באמצעות אתרי קורסים (כ-80%). מיומנויות הלמידה הנפוצות ביותר בלמידה מקוונת היו: שאילת שאלות (~31%), הבעת דעה ונקיטת עמדה (~25%), איתור ואיסוף מידע (~22%) ולמידת עמיתים (~22%). נקודה חשובה שעלתה בעקבות המחקר היא שלא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמת השימוש במיומנויות הלמידה הדיגיטלית לפי מגזר, ושלמרות הבדלי תרבות, רוב התלמידים הצליחו להתמודד עם למידה מרחוק.
מה למדנו ואלו תובנות ישמשו אותנו בעתיד
המחקר לימד אותנו כיצד סטודנטים שונים, למרות הבדלים תרבותיים וחברתיים, הצליחו להתמודד עם למידה מרחוק. ממצאים אלה מדגישים את החשיבות של פיתוח כלים דיגיטליים שמותאמים לכלל הסטודנטים, ומספקים תובנות לגבי הכלים היעילים לתמיכה בלמידה מקוונת. כמו כן על פי ממצאי המחקר עולה הצורך בפיתוח מיומנויות למידה דיגיטליות בקרב הסטודנטים ולהרחיב את רפרטואר המיומנויות של הקורסים כדי לאפשר למידה מקוונת אפקטיבית יותר.
כלל המסקנות מסייעות להבין כיצד ניתן לשפר את ההשכלה הגבוהה בעתיד הקרוב והרחוק. גם לאחר סיום משבר הקורונה העולם הדיגיטלי מקבל תוקף ודריסת רגל רחבה באקדמיה ובכלל, וישנה חשיבות להמשיך ולשלב כלים דיגיטליים בלמידה תוך מבט על קהלים ומגזרים שונים. מבט מפוקח שכזה מסייע לאנשי חינוך ולמוסדות להשכלה גבוהה להבין טוב יותר כיצד לתמוך בסטודנטים ולהביא אותם להצלחה בצורה הטובה ביותר.
__
Rahimi, I. D., Cohen Zilka, G., Finkelstein, I., & Cohen, R. (2024). The use of digital tools and digital learning skills in multicultural higher education campuses during the Covid-19 crisis. Israel Affairs, 1–18. https://doi.org/10.1080/13537121.2023.2269732
פורסם בשנת 2024
Comments