top of page
חיפוש

דור ראשון להשכלה ודור ה-Z:

איך חוסן נפשי ויכולות טכנולוגיות משפיעים על הצלחה אקדמית


הכניסה לעולם האקדמי היא אתגר משמעותי לכל סטודנט, אך עבור אלו שהם דור ראשון להשכלה, האתגר הופך למורכב במיוחד. מחקר חדש בהובלת ד"ר אילן רחימי מ"הקריה האקדמית אונו", ד"ר גילה כהן-זילכה מ"אוניברסיטת בר-אילן" ואורית אבידוב-אונגר מ"מכללת אחווה", בחן את ההבדלים בין סטודנטים דור ראשון להשכלה – כלומר, אלו שהוריהם לא רכשו השכלה אקדמית – לבין סטודנטים מדור שני להשכלה.

התוצאות שופכות אור על החוסן הנפשי והשימוש בטכנולוגיות למידה בקרב שתי הקבוצות.




חוסן נפשי ויכולות טכנולוגיות: מפתחות להצלחה

הלימודים האקדמיים בישראל הם קרש קפיצה חשוב להתפתחות אישית ומקצועית. סטודנטים שהם דור ראשון להשכלה מגיעים לאקדמיה עם רמת מוכנות נמוכה יותר והיכרות נמוכה יותר בהשוואה לחבריהם שנחשפו לעולם האקדמי בבית, דבר שעלול להשפיע על חוויית הלמידה שלהם, הדימוי העצמי והרווחה הנפשית, ולעיתים גם עלול להוביל לנשירה מהלימודים.

המחקר, שהתפרסם בשנת 2024 בכתב העת Informing Science and Information Technology, נערך בקרב כ-300 סטודנטים ממספר קמפוסים בישראל והתמקד בשני מרכיבים מרכזיים: חוסן נפשי ויכולת שימוש בטכנולוגיות למידה (information and communications technology; ICT). חוסן נפשי הוא מדד רחב הנמדד באמצעות תתי-משתנים: דימוי עצמי, רמת אושר, מוטיבציה ומסוגלות עצמית – שנבחרו כדי לייצג את יכולתם של הסטודנטים להתמודד עם האתגרים האקדמיים. יכולת שימוש בטכנולוגיות למידה הוא מדד הבוחן את המסוגלות של הסטודנט להתמודד עם שימוש בכלים טכנולוגיים, מתוך הבנה שכלים אילו הינם חלק מתוכנית הלימודים ויכולות הלמידה.


דור ראשון מול דור שני, דור ה-Z מול דור ה-Y: מי מוביל?

תוצאות המחקר חשפו ממצאים מעניינים כאשר לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמת החוסן הנפשי או ביכולת השימוש בטכנולוגיות בין סטודנטים דור ראשון להשכלה לבין סטודנטים דור שני להשכלה. תוצאה זו עומדת בניגוד למחקרים קודמים, ופותחת פתח לדיון בנושא. בנוסף, נמצא הבדל בולט בין סטודנטים מדור ה-Z (בני 25 ומטה) לבין סטודנטים מדור ה-Y (בני 25 ומעלה), כאשר דור ה-Y הציג חוסן נפשי גבוה יותר ויכולת טכנולוגית מפותחת יותר.

החידוש הגדול היה בשילוב בין שני המישורים גם יחד, דור ההשכלה והגיל. ניתוח התוצאות גילה כי הקבוצה בעלת החוסן הנפשי הגבוה ביותר ויכולות השימוש בטכנולוגיה הגבוה ביותר היא הקבוצה של סטודנטים דור ראשון להשכלה ובני 25 ומעלה, שהציגה את הממוצעים הגבוהים ביותר בכל המדדים שנבדקו.


מה עומד מאחורי הממצאים?

הממצאים החדשים מגלים הרבה על דור ה-Y, שגדל בעידן של פיתוחים טכנולוגיים מואצים, ובראשם האינטרנט. דור זה ידוע בעצמאות שלו, בנטייה ליזמות ובחיפוש תמידי אחרי חדשנות טכנולוגית, דוגמאת קורסים מקוונים. מאפיינים אלו מסבירים מדוע סטודנטים מדור ה-Y, גם כאשר הם דור ראשון להשכלה, מצליחים להפגין חוסן נפשי גבוה ויכולות טכנולוגיות מרשימות.

מסקנה חשובה מהמחקר היא שסטודנטים מדור ה-Y אינם נושאים את המאפיינים השליליים של סטודנטים דור ראשון להשכלה, כמו קשיי התאקלמות וקשיים חברתיים, אלא להפך – הם מפתחים כלים שיכולים לסייע להם להתמודד עם האתגרים האקדמיים בצורה מוצלחת ומתקדמת.

החשיבות של מחקר כזה טמונה בהבנה מעמיקה של קהל הסטודנטים הנכנס בשערי האקדמיה. המחקר מאפשר לנו להכיר את היכולות והאתגרים העומדים בפני הסטודנטים, במיוחד אלו שהם דור ראשון להשכלה. הבנה זו חיונית כדי שנוכל לפתח כלים ותמיכה שיסייעו להם להצליח בצורה הטובה ביותר בלימודיהם ובמסלול האקדמי.


__


  Rahimi, I. D., Zilka, G. C., & Avidov, U. O. (2024). Information and Communications Technology and Resilience of First-Generation Students Compared to Students with Educated Parents. Issues in Informing Science and Information Technology, 21, 008.


שנת פרסום 2024



צפייה 1

コメント


コメント機能がオフになっています。
bottom of page